onsdag, januar 06, 2010

Bremsesystemer og signalanlegg

Jeg tropper opp på Vestfossen stasjon 6:07, toget skal gå 6:13. Det første jeg legger merke til er at platformen mellom spor 1 og spor 2, som har vært der så lenge jeg kan huske, nå ligger i biter. Dette er på grunn av ombyggingen av stasjonen, men er allikevel litt vemodig. Det er 24 minusgrader ute, så det hadde vært fint å gå inn i venterommet og varme seg i 5 minutter. Uheldigvis har ombyggingen ført til at venterommet er avskåret fra platformen, og for å komme seg til det må man ta en omvei på 3-4 minutter. Dette har altså ingen hensikt.

Etter en stund får vi melding om at toget er ventet om 3 minutter, i spor 1. Heldigvis står det ingen ved spor 2, varslingen er igjen altfor sen for at noen kan komme seg rundt til spor 1 på noen annen måte enn å gå over sporene - som er forbudt.

Toget kjører fra stasjonen 6:17, og kommer seg omtrent 20m avgårde før det stopper. Det kommer en melding over høyttaleren som jeg ikke oppfatter, personen ved siden av meg mener det hørtes ut som om føreren sa "vi må ha mer luft". Vi står stille i noen minutter og kjører så videre.

Vi ankommer Hokksund, hvor vi igjen blir stående, denne gangen for å vente på passerende tog. Føreren er snill og forteller oss til og med at det andre toget har kjørt forbi, i tilfelle vi ikke merket det. Vi kjører fra Hokksund 6:31.

Toget fortsetter, og vi nærmer oss Gulskogen. Vi får melding over høyttaleren om at det første togsettet desverre har problemer med bremseanlegget, og må fjernes. Alle passasjerene fra det første togsettet må derfor over i det andre togsettet. Vi går over i det bakerste settet og venter mens det første settet fjernes. Da vi kjører fra Gulskogen melder føreren at vi nå er 20 minutter forsinket, og beklager dette. En kollega av meg som venter på toget på Lier sender en melding og sier at hun er på Lillestrøm-toget, hun orket ikke å vente på vårt tog mer i kulda.

Turen fortsetter, og vi får en ny stopp i tunnelen rett før Sandvika, med beskjed om at det er feil på signalanlegget ved Lysaker og Skøyen. Føreren beklager igjen og igjen.

Da vi endelig kommer til Lysaker får jeg en telefon fra kollegaen min, som lurer på om jeg er på Lysaker. Hun sitter nemlig i toget ved siden av, som heller ikke har kommet videre. Vi får melding om at det blir en ny stopp, Lillestrøm-toget skal kjøre først. En del benytter sjansen og løper bort til det andre toget. Jeg har avfunnet meg med situasjonen og holder meg der jeg er.

Vi kjører til slutt videre, men får en ny stopp rett før Skøyen stasjon, nå med meldingen om at vi står i kø.

Toget ankommer Nathionalteatret 8:00, med beskjed fra føreren med beklagelse om at vi er forsinket.

Jeg ble 45 minutter forsinket.

0 kommentarer: