onsdag, januar 27, 2010

Billettkontroll

Som vanlig tar jeg 19:17-toget fra Oslo S. På tavla står det at toget har forventet avgang 19:20, men vi kommer oss av gårde kl. 19:17 allikevel. Forhåpentligvis var det ingen som misset toget på grunn av det.

Turen forløper uten problemer, men mellom Gulskogen og Mjøndalen er det billettkontroll i månedskortvogna. Ikke noe problem for meg, jeg har betalt. Personen litt foran meg er ikke like heldig. Han får en bot, som tydeligvis er på rundt 900 kr. På grunn av dette oppgir han navn, adresse og personnummer til kontrollørene. Kontrollørene ringer deretter direkte til folkeregistret og kryssjekker opplysningene, slik at de vet at de kommer til å sende regningen til riktig sted.

For en personvernsaktivist som meg skurrer den siste litt. Jeg er opptatt av hvordan personopplysninger håndteres, og føler ikke at det ble gjort riktig i dette tilfellet. For det første ble alt dette gjort åpenlyst inne i vår seksjon av vognen, slik at alle som satt rundt fint kunne notert seg personnummer og adresse for deretter å bruke det til andre ting. For det andre så det ikke ut til å være store kontrollmekanismer på at personen som ringte folkeregistret virkelig var den han utgav seg for å være. Her burde det en holdningsendring til, slik at kontrollørene lærer seg å håndtere personopplysninger korrekt.

Toget var i rute hele veien, så jeg ble ikke forsinket.

0 kommentarer: