fredag, juni 22, 2012

Strømløst i Liertunnelen

15:19 - Avgang Nationaltheatret.
15:42 - Stans i Asker med beskjed om at set er strømløst i Lieråsen tunnel. Ventet rett etter Asker stasjon.
15:47 - Dørene frigis, altså åpnes slik at man kan velge å ta buss. Vi har ikke kommet lengre enn at de fleste vognene står til plattform.
15:49 - Da er alt i orden, så vi kjører straks.
16:24 - Fremme i Hokksund.

Jeg ble 15 minutter forsinket.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Sommerens anleggsarbeid går delvis i vasken grunnet fantastisk lederskap:
http://e24.no/makro-og-politikk/jernbaneverket-kjoepte-feil-sviller/20246151

Anonym sa...

OK, så det er manda' mårra blues, men NSB bør da kunne håndtere buss-for-tog bedre enn dette.

0630 på Drammen: kaos og det glade vannvidd:
- kundeveiledere som ikke veileder, men ser ut til å være like forvirret som alle kundene til sammen,
- ingen oppmerking for busser og passasjerer
- ingen informasjon om hvilken buss som går hvor
- busser kommer ikke frem fordi pasasjerer løper rundt hele tiden etter informasjon,
- busser kommer heller ikke frem fordi bussventeplassene HELLER ikke er merket opp, og det er massiv propp i utkjørselen

Idag tok det meg 2 timer og 10 minutter å komme meg på arbeid, det er åpenbart at NSB ledes av folk som ikke er avhengige av faktisk å komme på arbeid.

Anonym sa...

Så er det kvelds, og fortsatt blues. Himmel og hav. OK, så det var 1545 fra jobb, i håp om å unngå rush. Det var optimistisk. Kom til Oslo S (hvor var informasjonen?? Heldigvis ante det meg hvor køen var: ved plattform 19) og galskapen var igang.

Kundeveiledere løp rundt som hodeløse kyllinger, det er visst trenden i år. Det viktigste var å ikke informere. En som skulle prøve snakket ikke engang tydelig norsk, og blant 20 busser med motoren igang ble det mye bonus-rot. Veiledere sa en ting, tavlene sa noe annet, neste kundeveileder sa en tredje ting, men bussene gikk ikke helt som noe av dette.

Kom til Drammen 1730, misset 1654-toget med minutter, ventet på 1754, det skulle dra 1800, men ble forsinket til 1815 omtrent. Bare rot.

Jeg var hjemme 1845, dvs. 3 timers reise. Og dette betaler vi full pris for. Jeg blir matt.

Anonym sa...

Klok av skade tog jeg idag et tidligere tog inn til arbeid. Siden det er sommer og NSB ikke kan tenke seg at folk vil arbeide om sommeren er de såkalte "innsatstogene" tatt ut av drift. Tidlig tog betyr da ett som går klokken 0515.

Ankommer Drammen ca. 0530, langt færre passasjerer, og lite kø. Det går brukbart fort, bortsett fra at direktebussen til Oslo S allerede var full, så jeg måtte med en som tok et par stopp til på veien. Total forsinkelse var ca. 30 minutter. Buss-sjåføren var ikke helt kjent i Oslo så vi tok en ekstra æresrunde rundt Oslo S. Når en kjører rundt i byen slår det en hvor stygg byen egentlig er.

Og duverden hvor stille det er klokken 0630.

OK, så er det ettermiddag og jeg skal hjem. Ankommer Oslo S fra Jernbanetorget via en labyrintalsk rute. Nuvel.

Kommer til plattform 19 med køene, og tiden er inne for kritisk tenkning.
Skiltet sier jeg skal ta kø 3.
Kundeveilederen sier jeg skal ta kø 4.
Jeg synes synd på utlendingene der, null brukbare skilt og informasjon på tildels uforståelig norsk der "Vestfold" uttales "Bestfold". Takk og lov det ikke er "Værstfold" tenker jeg i det stille.

Vel fremme foran i køen blir det klart at jeg skal ta buss til Skøyen, for der er det tog "videre". Hmm. Hvor langt, er ikke sagt. Flere observerer busser går avgårde med mange ledige seteplasser, det er langt igjen før NSB har logistikken inne.

I bussen spør folk om bussen går videre, f.eks. til Drammen. Bussjåføren vet ikke selv. Vi sendes avgårde, like vis.

Tok til Kongsberg går fra Skøyen vanligvis ca. 25 minutter over timen, klokken sier 10 minutter oiver mens vi nærmer oss stasjonen og man nynner kjenningsmelodien til "Mission Impossible". Vi kommer i grevens tid, kort etter går toget. Og det går til Asker. Derfra buss til Drammen. Derfra tog videre.

Med venting på diverse steder, spesielt Oslo S, har jeg brukt ca. halvannen time ekstra.