onsdag, januar 20, 2010

Kriseplaner fremlegges og togene blir forsinket..

I dag kom nyheten om at pendlere som er rammet av store forsinkelser fra og med førstkommende mandag kan få kjøre med regiontog og flytog. En god nyhet for de som berøres av dette, hvilket jeg regner med ikke blir meg. Jeg har ikke sett noe sted hvilke stasjoner dette gjelder, så jeg gjetter på at det kun gjelder stasjoner hvor disse togene allerede stopper. Den dagen flytoget stopper for å hente pendlere på Vakås (tilfeldig valgt liten stasjon) går jeg i taket av forbauselse.

Etter at tiltaket ble kjent var NRK hyggelige nok til å ringe og intervjue meg om mitt syn på saken i direktesendt radio. Der snakket jeg litt om hverdagen som pendler, hvor mye jeg har vært forsinket hittil i år, det jeg akkurat skrev om stasjoner og mitt pessimistiske syn på fremtiden på tross av at planene nå kommer på bordet.

På vei hjem tok jeg 20:17-toget. Ved ankomst Oslo S ca 19:50 fikk jeg snart beskjed om at det var feil på signalanlegget og at alle tog derfor ville bli forsinket. Vi ble oppfordret til å følge med på høyttalermeldingene. Meldingen kom også på engelsk, noe jeg ikke har hørt de andre gangene.

Som vanlig fikk jeg lest litt ekstra i en bok jeg hadde med meg. Feilen ble utbedret etter ca 15 minutter, og deretter var det bare å vente mens de fikk orden på køen av tog som hadde hopet seg opp inn mot stasjonen fra begge retninger. En dame som stod foran meg og ikke holdt øye med tavla mistet toget sitt, ikke fordi det var forsinket, men fordi hun trodde det var mer forsinket enn det var. Det er tydeligvis farlig ikke å følge med på tavla hvis toget plutselig kan gå tidligere enn NSB først har antatt.

Toget mitt forlot Oslo S kl 20:34. På vei hjem hadde vi tre lange stopp, som så vidt jeg fikk med meg var på grunn av at vi krysset med møtende tog på andre steder enn vi ville ha gjort om vi var i rute. Jeg fulgte ikke med på informasjonen som ble gitt da jeg igjen brukte laptoppen som filmavspiller.

Toget kom til Vestfossen 21:41.

Jeg ble 24 minutter forsinket.

1 kommentarer:

JK sa...

Her har du grunnen til at man i starten er forsiktig med å angi stor nok forsinkelse på togene. Er det 15 min. forsinket på Gardermoen og dette føres opp på tavla på Oslo S så sjekker mange ikke tavla igjen før det nærmer seg 15 minutter etter regulær avgang. Kjører toget da inn 5 minutter inn til Oslo S så blir det som du opplevde, mange mister toget sitt.

Bruk heller m.nsb.no for å sjekke korrekt forsinkelse.