torsdag, januar 21, 2010

Teknisk feil og grep som begynner å fungere

I dag troppet jeg opp på Oslo S 18:45, for å rekke å få i meg noe mat før 19:167-toget. Jeg stresset litt med å bli ferdig i tide, men kom meg ut av pizzarestauranten 19:10. Det hadde jeg tydeligvis ikke trengt å gjøre, da jeg sjekket tavla igjen var toget mitt meldt 17 minutter forsinket.

Jeg sjekket mobilsidene til NSB, og de fortalte meg at toget hadde hatt full stopp på Gardermoen på grunn av teknisk feil. Nytt på NSB-sidene var at reisende til Oslo med dette toget allerede hadde blitt henvist til Flytoget, mens reisende til stasjonene i mellom hadde blitt henvist til Taxi. Kjempebra at det hadde skjedd så fort.

Tydeligvis hadde de fått fikset toget igjen, så reisende fra Kløfta og Frogner fikk ikke komme videre med taxien, men måtte pent vente på toget, akkurat som jeg måtte gjøre på Oslo S. Det gikk fra å være 17 minutter forsinket opp til å være 30 minutter forsinket. Ble meldt om 3 minutter, men stod stille rett utenfor stasjonen i nye 4 minutter før det endte opp med å kjøre inn på stasjonen via et annet spor. Vi fikk bare et par minutters varsel om dette, men heldigvis rakk alle å bytte spor.

Toget kjørte fra Oslo S ca 19:50.

Litt før vi kom til Drammen kom det melding over høyttaleren om at toget i dag ville snu på Darbu for å komme seg i rute, og at reisende videre til Kongsberg ville bli fraktet med buss. Igjen nytt for NSB, de hadde tatt avgjørelsen mye tidligere og tydelig lært av sine feil fra forrige gang. Her var det ingen telling av passasjerer for maxi-taxi, bare en bestemmelse om at buss var tingen. Litt senere kom det ny beskjed, hvor føreren presiserte at de som skulle til Kongsberg måtte ta bussen fra Vestfossen, ikke Darbu.

Toget ble heldigvis ikke ytterligere forsinket. Det eneste jeg savnet, slik som ting ble, var at føreren fortalte alle som kom på at toget skulle snu på Darbu. Altså en ny melding per stasjon. Dog er det mulig at dette ble fortalt på stasjonene, mamma hadde i alle fall hørt en beskjed om det på Vestfossen stasjon mens hun ventet på meg.

Toget kom inn til Vestfossen 20:52. Bussen stod allerede klar og ventet på passasjerene mens de tok seg fra Spor 2 til bussholdeplassen ved Spor 1. Jeg savnet en person som geleidet passasjerene, men det ville nok tatt lengre tid å få fraktet en slik person til stedet og det virket som om det gikk bra uten.

Jeg ble: 35 Minutter forsinket.

0 kommentarer: