fredag, januar 08, 2010

Lite folk på toget..

En ny morgen hvor jeg forsøker å ta 6:13-toget er på trappene. Jeg bruker NSB sine sider og sjekker om togene er i rute før jeg drar hjemmefra. Jeg oppdager at togene som gikk før mitt er henholdsvis 10 og 5 minutter forsinket, men så langt er mitt i rute.

Jeg stoler ikke på at toget skal holde seg i rute, og da vi ankommer stasjonen holder jeg meg derfor inne i bilen. Det er 25 minusgrader ute, så alle minutter jeg kan bli i en halvvarm bil teller.

Toget kommer, i rute. Jeg er så uforberedt på dette at jeg nesten misser hele toget, da det er et stykke fra bilen til selve toget. Jeg er ikke den eneste, bak meg kommer faren til en gammel klassekamerat småjoggende mens han utbryter "men der kom jo toget!".

Toget går fra stasjonen i rute, og klarer å holde seg under den magiske 5-minutters grensen helt til vi kommer til Drammen. Det er dog tydelig at NSB har mistet kunder denne uken. Toget, som pleier å være smekkfullt, er veldig tomt. Det er ledig ved siden av meg hele veien til Drammen.

I Drammen blir vi stående en stund. Jeg får ikke med meg hvorfor, da jeg denne dagen bruker laptoppen til videoavspilling og derfor ikke hører høyttalermeldingene. Kollegaen min, som har gitt opp å vente på Lier og derfor tar bussen til Drammen, ringer og spør om jeg er på toget som står i spor 1. På grunn av forsinkelsen rakk hun mitt tog, i stedet for det som skulle gått 10 minutter senere. For en gangs skyld gjør forsinkelsen det hyggeligere å kjøre tog.

Toget har begynt å fylles opp, men dette er fordi vi får med oss alle de som kommer til stasjonen for å ta det neste toget. Vi kjører fra Drammen ca 10 minutter forsinket. Innover mot Oslo får vi ingen større forsinkelser, og dermed er den nest minste forsinkelsen hittil denne uken et faktum.

Jeg ble 13 minutter forsinket.

0 kommentarer: